< Dag 21
Dag 22 Zondag 7 april
Liften met Joost
Hotel Ake no Hoshi, Muroto-misaki - ¥ 7350 tatamikamer met toilet en douche, sudomari
Tempels: 24 Hotsumisakiji 最御崎寺, 25 Shinshōji 津照寺 en 26 Kongōchōji 金剛頂寺
Afstand: 16,5 km / 30 km lift (kuruma-osettai) van Kongōchōji > Hamayoshi-ya, Yasuda-machi
Klik hier voor alle foto's van deze dag in een diashow / Click here for all pictures of this day in a slideshow.
Ik heb prima geslapen tijdens mijn tweede stormachtige nacht aan zee. Ik sta om 7.15 op en ontbijt op mijn kamer met thee en een beker instant ramen. Daarna maak ik even een rondje door de tuin achter het hotel. Om 8.15 vertrek ik, tegelijk met de Franse groep. We gaan eerst het beeld van de jonge Kūkai bezoeken. Het wordt Seinen Daishi-zō, standbeeld van de jonge Meester, genoemd. Het beeld is echt heel groot en staat met zijn voeten op een maquette van het eiland Shikoku met daarop alle genummerde tempels.. Ik kan zo mooi zien bij welke tempels ik al geweest ben en waar ik nu sta. Het leven van Kūkai staat in 7 reliëfs onder het beeld. Achter hem ligt een groot beeld van de gestorven Boeddha. Daarna bezoek ik de grot Mikura-dō, waar in 794 de toen 19-jarige Mao volgens de overlevering lang heeft getraind en verlichting kreeg. Toen nam hij de naam Kūkai (空海) aan, dat betekent 'Hemel en Zee'. Ik brand hier een kaarsje en wierook en zeg 'Namu daishi Henjō kongō'. Ik haal hier ook een stempel.
Seinen Daishi-zō
Seinen Daishi-zō,
standbeeld van de jonge Meester
Liggende Boeddha
Gezicht op Ake no Hoshi
Gezicht op hotel Ake no Hoshi
Ingang van grot Mikaru-dō
Ingang van grot Mikura-dō

Ik loop voor de laatste keer een stuk over het Geopad langs de nog steeds flink tekeergaande zee. Om half 10 ga ik het pad op naar tempel 24, Hotsumisakaji. Dat is gelijk weer steil met trappen en ik moet een kwartier later al even rusten. Ik ben nog steeds snel buiten adem en neem een pufje voor het laatste stuk omhoog. Een poes loopt een stukje met me mee, tot aan de grot waar Kūkai's moeder voor een storm kon schuilen. Volgens de legende maakte Kūkai die grot. En nog geen 20 minuten later ben ik boven. Deze klim valt uiteindelijk toch wel mee.

Op het Geopad
Langs de weg naar tempel 24
Dag poes!

Hotsumisakiji staat echt op een prachtige plek, boven op kaap Muroto, maar er staat nu ook heel veel wind! Het is er in de schaduw gewoon koud. Ik ga hier alles rustig bekijken, het is tenslotte al een paar dagen geleden dat ik bij een tempel was. Ik begon de rituelen te missen en het voelt alsof ik thuiskom. Als ik mijn stempel heb gehaald drink koffie op een bankje naast de nōkyōsho. Erg druk is het niet. Ik had eigenlijk verwacht dat er hier meer mensen zouden zijn. Het is tenslotte zondag. Maar deze kleine tyfoon zal daar wel debet aan zijn denk ik. Om 11 uur vertrek ik, de route gaat nu over de autoweg vol haarspeldbochten naar beneden.

Pagode van Hotsumisakiji
Nōkyōsho van Hotsumisakiji
Niōmon van Hotsumisakiji

In de eerste bocht voorbij de poort waai ik bijna omver, mijn hoed gaat ervandoor en mijn stok wordt uit mijn hand gerukt, zo hard stormt het hierboven aan de deze kant van de kaap. Maar wat een schitterend uitzicht over de oceaan: veel witte schuimkoppen. Muroto en de vissershaven liggen in de verte. Het is heel zonnig en erg helder. ik kan er niet genoeg van krijgen en blijf maar foto's maken. Als ik beneden ben, besluit ik over het groene pad langs het water te lopen, via de vissershaven van Muroto kom ik dan weer op het henropad uit.

De weg naar Muroto
Uitzicht op de oceaan en Muroto
Langs het zeepad
De havens liggen hier verstopt achter metershoge hoge betonnen muren en die zijn ook wel nodig als ik de golven zie. Ik moet goed opletten als ik achter zo'n muur ga kijken, want ik waai echt van mijn sokken. In de beschutting van die hoge muren liggen de vissersboten in de haven er vredig bij, wiegend in het zonnetje.
Na de haven loopt de route verder langs de straat, op zondag zijn hier een paar winkels open en er wordt vis verkocht in stalletjes. Ik zie maar één andere henro-san die me met gezwinde pas inhaalt. Het is verder erg rustig op straat. Ik koop in een supermarktje een paar onigiri en bananen.

Hoge muren beschermen de havensHoge muren beschermen de havens

Vissershaven van Muroto
Op weg naar Shinshōji
Om 12 uur kom ik aan bij tempel 25, Shinshōji, ik heb er dan 11,6 km opzitten. Shinshōji is een mooie tempel met steile trap omhoog en schitterend uitzicht op Muroto en de oceaan. Deze tempel is gewijd Enmei Jizō Bosatsu, de beschermer van de vissers en de visvangst. Er staat een beeld van Kūkai met vissen op zijn schouders. Ik ga daarboven eerst op bankje in de zon mijn lunch opeten, terwijl mijn Iphone zolang aan de denki, stroom, ligt naast de nōkyōsho. Na de rituelen en stempel loop ik om 12.40 weer door.
Niōmon van Shinshōji
Kūkai met vissen
Waterbekken met draak
Nog maar 2,5 km naar tempel 26, Kongōchōji, waar Joost op me wacht. Ik heb gezegd dat ik er om 13 uur zou zijn, maar dat ga ik niet halen. Ik loop langzaam vandaag, ik word erg moe van het gebulder van de wind in mijn oren de hele tijd. Kongōchōji ligt een stukje in het binnenland op een heuvel en ik ben blij als ik even later tussen de rijstvelden loop in de luwte van de bergen. Ineens geen wind meer, wat een rust. Het pad naar Kongōchōji is een korte, pittige klim. Ik heb geen pufje nodig, maar 't is wel even afzien. Joost belt me vlak voordat ik aankom: 'Waar ik je?' 'Nou bijna boven, nog 250 m!' Om 13.50 ben ik er eindelijk.
Joost staat onder de poort op me te wachten. Eindelijk zien we elkaar dan in levende lijve. Een leuke knul, hij is een kop groter dan ik. We gaan zitten en praten wat over onze plannen. En we besluiten om een poosje samen door te gaan. Ik bel voor hem met de payphone in de nōkyōsho naar Hamayoshi-ya in Yusada. Maar dat gesprek gaat helemaal mis. Blijkt dat ik verkeerd verbonden was! De nōkyōsho dame belt voor ons naar het juiste nummer en Joost kan er gelukkig terecht. Ik stel voor de 2 km naar beneden naar weg 55 te lopen en daar een lift proberen te krijgen. Meer km kan ik echt niet meer aan vandaag en Joost vindt het wel OK.
Onderweg naar Kongōchōji
Viskraam
Rijstvelden

Terwijl Joost op me wacht, ga ik mijn rituelen doen. Als ik terugkom bij Joost is Ken, de Australiër met wie hij de eerste dagen hier heeft opgetrokken, net aangekomen. Ken heeft gisteren in de stromende regen meer dan 50 km over weg 55 langs de kust gelopen naar tempel 24! Hij was helemaal kapot en zijn Iphone ook, want die had hij in in de zak van zijn regenjas laten zitten en die was daar dus helemaal verzopen. Hij blijft hier nu ook een dagje rusten in de shukubo van deze tempel. Het is een positieve vent, hij is getrouwd met een Japanse en heeft 2 kleine kinderen. Hij heeft 3 jaar in Tokyo gewoond en spreekt een aardig woordje Japans. Fijn voor Joost dat hij met hem op kon trekken. We gaan Ken vast nog wel eens tegen komen, hij heeft de tijd tot begin juni. Als ik mijn stempel ga halen vraagt de dame daar hoe we naar Hamayoshi-ya willen gaan. Ik zeg dat we niet alles kunnen lopen en dat we proberen een lift te krijgen op weg 55.

Naar Kongōchōji
Uitzicht vanaf Kongōchōji
Joost wacht hier op me
Even later komen er een vrouw en een jonge monnik binnen. Zij en de nōkyōsho-dame praten even met elkaar en dan is onze lift geregeld. De vrouw woont in Yasuda en neemt ons graag mee. Blij toe, want mijn voeten en knieën doen pijn. Ik heb tot hier nu 15 km gelopen en het klimmen en dalen doet me echt de das om met dat ademtekort erbij. Om 15 uur zitten we in de auto. De rit duurt maar een half uur over weg 55 langs de zee. Het is helemaal niet druk en als ik beter in vorm was geweest had ik het graag gelopen, de kust is zo prachtig hier. 30 km verder worden we keurig afgezet voor Hamayoshi-ya in Yasuda. Dōmo arigatō gozaimasu! Dat was een welkome kuruma-osettai!
Kongōchōji
In de Hondō van Kongōchōji
Joost en Ken

In Hamayoshi-ya is er eerst wat verwarring bij het verdelen van de kamers. De oude vrouw die ons ontvangt ratelt in een voor mij onverstaanbaar Japans dialect. Maar na enig geharrewar is het me duidelijk dat ik een kamer beneden krijg en Joost boven. De kamers zijn nogal stoffig, zoals alles hier een beetje smoezelig is. Ik begrijp van okusan dat de o-furo, de badkamer, nu in gebruik is voor de heren. Er komt net een henro-san uit en Joost is aan de beurt. Het bad voor de dames is gesloten en de herenbadkamer is een uurtje later voor mij omgetoverd tot damesbadkamer. En die is gelukkig wel schoon.
Als we allebei fris gewassen zijn en ik wat uitgerust ben, maken we om 17 uur een ommetje door 't dorp langs het postkantoor, we hebben allebei kontant geld nodig. Maar het hokje met de pinautomaat is nu dicht. We lopen terug over het strand. Het is nog steeds lekker zonnig en het waait al wat minder.

In Yasuda In Yasuda
Wandeling langs het strand...
...van Yasuda
Om 18 uur krijgen we ons eten en het smaakt prima. We weten inmiddels wel dat je niet in de keuken moet kijken in dit soort familiehotelletjes. Wat niet weet wat niet deert... Daarna zitten we nog tot 20 uur over van alles te praten. We spreken af om samen aan het eind van de morgen naar tempel 27, Kōnomineji te klimmen, zonder rugzak, die kunnen we hier laten staan zolang, want het is dezelfde weg terug. Joost wil 's ochtends naar de Monettuin wandelen een paar km terug. Hij hier neemt overal op Shikoku de kans waar om bijzondere planten en dieren te zien. Hij gaat na de zomer biologie studeren aan de HVA.
We besluiten om morgenmiddag de trein te nemen naar Kōnan als we terug zijn van de tempel. Dat is ongeveer 37 km verderop. Kunnen we lekker uitrusten na ons retourtje Kōnomineji.
Onze gastheer belt voor ons naar Marukome Ryokan dichtbij Noichi-eki en reserveert 2 kamers. Vandaar is het de volgende dag maar 2 km naar tempel 28, Dainichiji en 9,1 km naar tempel 29, Kokubunji. We zien wel hoever we dan komen en waar we gaan slapen.
Ik heb spierpijn in mijn benen van het klimmen en dalen. Ik neem voor de nacht een pijnstiller.